reklama

Bez dekrétu

Mala som asi len desať rokov, keď mi otec predpovedal, že jedného dňa budem veľvyslankyňou...do dnešného dňa sa týmto titulom chváliť nemôžem...otcova predtucha však neuteká ďaleko od pravdy...nie som síce v službách Ministerstva zahraničných vecí SR, zato Slovensku slúžim verne...i bez dekrétu...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)
Obrázok blogu

17. novembra 2004, Štrasburg, Francúzsko Francúzi náš štátny sviatok prirodzene neslávia a tak som sa chtiac-nechtiac musela pobrať do školy. Frflajúc som sa vyzbrojila do chladného rána...uff, takmer som zabudla na Tatianu...nie kamarátku, ale pravý slovenský dezert...lieskovému oriešku v čokoláde len málokto odolá...ponúkla som ním svojich spolužiakov zo všetkých kútov sveta -- od Číny, cez Ghanu až po Kanadu...prekvapení mojou pohostinnosťou sa takmer zborovo pýtali, či nemám narodeniny...vysvetlila som im teda význam 17. novembra na Slovensku...priblížila udalosti z rokov 1968 a 1989...hltali každý detail...pričom samotný fakt, že sme zhodili komunistický režim bez použitia zbraní ponechal ich tváre hodnú chvíľku v nemom úžase...telá im pokrývala husia koža...po hodine ma potľapkávali po pleciach ako keby som zvíťazila na medzinárodnom športovom podujatí...slová typu "Je to vzácne...máš byť na čo hrdá" mi hladili dušu a zároveň do nej vyrývali hrdý cyrilometodský dvojkríž... Zo školy som sa ponáhľala domov, keďže ma čakali finálne prípravy na intrákový "Medzinárodný večer"...po štyroch hodinách lepenia pirohov a lekvárových šatočiek nasledovala tepelná úprava. Vydarili sa...nad moje očakávania...ako som vchádzala do spoločenskej miestnosti s dvoma veľkými misami, všetci híkali...ich otázky, či som to kúpila v obchode, mi opakovane šteklili bránicu...ako keby sa tu dali pirohy bežne kúpiť v obchode...v režime starej obohratej platne som ich ubezpečovala, že som slovenské menu vytvorila vlastnými pacičkami... Pri večeri zmizli ako prvé...moje výzvy, aby si ich ohriali, ostali nevypočuté...hostia si na nich pochutnávali aj za studena...o šatočkách ani nehovorím...tešila som sa ako malá...prázdne misy boli pre mňa tým najväčším zadosťučinením za hodiny strávené v kuchyni...za obeť padla aj fľaša Rulandského bieleho a Spišskej borovičky, ktorá mala pôvodne spĺňať len dekoračnú funkciu...no keďže študentské smädné jazýčky prahli po cudzokrajnej tekutine, rozliali sme ju do plastových štamprlíkov a ticho sledovali reakcie degustátorov...smiech sa potláčal veľmi ťažko, keď sme videli, ako im pri zoznamovaní so 40 percentami vyskakujú oči z jamôk... Večer zaklincovalo "predstavenie", s ktorým mi pomohli ďalšie zanietené slovenské duše...zhasli sme svetlá...pustili pieseň od Kryla...a postupne sme vchádzali do miestnosti so zapálenými sviečkami a štrngajúcimi kľúčmi...nasledoval môj príhovor o 17. novembri 1989 a náväzných udalostiach, ktoré svet pozná pod označením "Nežná revolúcia"...chalani za mojím chrbtom hrdo vytŕčali slovenskú vlajku ako aj mapu Slovenska, ktoré sa (ako sa neskôr ukázalo) trvalo zapísali do povedomia prítomných...prezentáciu sme ukončili zmesou rýchlo-vstrebateľných pikošiek o junákoch a devách spod Tatier...Zapôsobili sme..."Medzinárodný večer" bol veľmi rýchlo premenovaný na "Slovenský večer" a ja som sa stala "la reine de la soirée" ...či zrozumiteľne povedané "kráľovnou večera"...jeden dobrý skutok v mene Slovenska mám už teda za sebou...hreje intenzívne...snáď čoskoro prídu ďalšie možnosti...a ak nie, tak si ich vytvorím sama...

Lenka Blanárová

Lenka Blanárová

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som šťastný človek...i keď mnohí by ma nazvali šťastným bláznom...robím, čo ma baví, i keď to robím zadarmo...zaplatené dostavám v skúsenostiach, úsmevoch a pohľadoch, ktoré sa otvárajú mojej zrkadlovke...sú však tak vzácne, že môžem skonštatovať nadpriemerné platové ohodnotenie :-) ...tak drahé, že ich nemôžem predať...a tak sa o ne s Vami podelím :-) Zoznam autorových rubrík:  NórskoBangladéšPeruStážistický denníkFrancúzsko

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu